Kromit, Serpantin Koridoru ve Hidrojen Çıkışları / Supra- Subduction ofiyolitleri 300 milyon yıl sonra bile hidrojen üretme potansiyeline sahip
Çeşitli ofiyolitik arazilerde, saha gözlemlerimiz aynı örüntüyü gösteriyor: obdüksiyondan önce zaten mevcut olan büyük faylar, bu alanları yok etmek yerine korumuş gibi görünüyor. Bu kalıtsal yapılar boyunca deformasyonu lokalize ederek, gerilim dar koridorlarda yoğunlaşıyor ve bitişik ultramafik kaya hacimleri, yaklaşık 300 milyon yıl sonra bile büyük ölçüde sağlam kalıyor. Bu korunmuş alanlar, tam olarak #serpentinleşmenin hala devam edebildiği ve bugün doğal H₂'nin üretildiği yerlerdir.
Kısacası, eski tektonik miras, bazı üst-subdüksiyon bölgesi #ofiyolitlerinin, onları tüketmesi gereken subdüksiyondan çok sonra bile aktif #hidrojen sistemleri olarak kalmasının nedenlerinden biri olabilir.
Laurent Truche ile birlikte geliştirdiğimiz bu düşünce tarzı Geochemical Perspectives Letters'da yayınlanan son makalemize yol açtı:
Supra-subduction zone ophiolites retain hydrogen generation potential after 300 Myr
https://www.geochemicalperspectivesletters.org/article2614/
Bu konuyu bu yaz Montréal'de düzenlenecek Goldschmidt 2026'da sunacağım:
KAYNAK
https://ilkersenguler.blogspot.com/2025/02/ofiyolitik-kayaclarda-bulqize.html

Yorumlar
Yorum Gönder